Yoga met Bibi

Er zijn heel veel soorten yoga, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Yoga met Bibi, is niet 1 bepaalde stroming, dat je moet kiezen tussen Yin en Yang.

Ik vind het belangrijk dat er in de les zowel Yin Yoga als Yang Yoga wordt aangeboden. De ene keer is de Yin meer aanwezig en de andere keer de Yang. Dit heeft te maken met de seizoenen, wat voor weer het is, maar ook op welk tijdstip je de yoga volgt. Ik kijk ook naar de groep, wat er op dat moment meer nodig is.

Yoga Ontspanning

Yoga Ontspanning is een zachte vorm van Yoga. Tijdens deze Yoga wordt voornamelijk Yin Yoga aangeboden. Je houdt een positie langer aan, tussen de 2 en 5 minuten. Hierdoor kan je op een rustige manier je lichaam en je gevoel observeren en dit verleggen. YinYoga leert je om zo veel mogelijk spieren los te laten, hierdoor kom je bij het bindweefsel, je banden en pezen. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke.

Yin is vrouwelijk, donker, koud, rust, passief, binnenkant, voorzijde, onder, aarde.

Chakra Yoga Deugden

Chakra’s zijn energie punten in het lichaam die je niet kunt zien. Je kunt leren om hun energie te ervaren. Iedere chakra heeft een eigen keur, element, emotie en plek in het lichaam.

Wanneer de energie goed door de chakra’s stroomt komen de positieve eigenschappen, deugden die je van nature bezit, te voorschijn.

Yoga heeft als doel om een balans te vinden tussen lichaam, geest en ziel, zodat je eenheid ervaart. Deugden zijn concrete handvatten om jou te helpen dit doel te bereiken.

Maan Yoga

Al door de eeuwen heen zijn vrouwen verbonden met de Maan en heeft de Maan invloed op het water, wij bestaan ook voor een groot deel uit water en hoe mooi is het dan om de cyclus van de maan en de vrouw te volgen tijdens deze les. Elke maanfase heeft zijn specifieke kracht, van opbouw, groei, volle bloei, afbouwen en loslaten. Tijdens deze yogales gebruiken we de kracht van de Maan.

Water Yoga

Warm water is ontspannend en zorgt ervoor dat je ook dieper ontspant, helemaal tot in je bindweefsel. Dit komt omdat het water een constante druk geeft op je huid en je spieren.
In het water beweeg je makkelijker dan op het land, dit komt omdat je in het water minder last hebt van de zwaartekracht, daardoor lijken de oefeningen minder zwaar maar hebben hetzelfde effect op je lichaam.

Tijdens de yoga les doen we oefeningen die gemaakt zijn voor yoga in het water, onder water en op het water speciaal voor jou gemaakt door Bibi in het leukste zwembad van Houten. Oefeningen voor balans of die je juist uit balans halen, waardoor je meer bewust bent van dit moment – uit je hoofd – in je lijf.

Fysio Yoga

Een rustige fijne les voor ondersteuning van je botten en spieren. Vanuit de ontspanning doe je oefeningen waardoor je spieren rustig kunnen opbouwen. Dit zorgt ervoor dat je een betere doorbloeding hebt in je lichaam. Wat weer bevorderlijk is voor je herstel.
Deze zachte vorm van Yoga rustige beweging en ontspanning zorgt voor vermindering van o.a. rugklachten, reuma, spierpijn, sportblessures en stress.

Naast fysiotherapie is deze Yoga een goede aanvulling op orthomanuele therapie en manuele geneeskunde.

Deze les is tevens geschikt voor zwangeren vanaf het 1e trimester, omdat de docent ook fertiliteit yoga geeft.

Yoga & Fertiliteit

De Yoga lessen zijn speciaal gericht om het lichaam te versoepelen, helpen ontspannen en de hormoonklieren weer in balans te brengen: zoals bekkenopeners; schouderontspanners; een fertiliteitzonnegroet voor een betere hormonale balans; ademhalingsoefeningen die je helpen om rust te vinden; diepe ontspanningsoefeningen -ideaal voor tijdens de wachtweken of als je hoofd het roer heeft overgenomen- en een yogareeks met visualisaties die je kan helpen opnieuw vol vertrouwen in het leven te staan met je kinderwens. De lessen zijn heel toegankelijk ook als je nooit yoga hebt gedaan.

De yogahoudingen en oefeningen zijn ontwikkeld door Rika Lukac.

Yoga Nidra/DroomYoga

YogaNidra is een korte yogaslaap. Het is een hele fijne en goede manier om de dagelijkse beslommeringen van je af te laten glijden en je lichaam weer op te laden. Er wordt wel gezegd dat een half uur YogaNidra gelijk staat aan drie uur slaap! Deze meditatie vraagt om concentratie maar daarna ervaar je een diepe ontspanning als cadeau! We starten en eindigen met Speciale Yoga oefeningen voor/na de YogaNidra.

Hormoon Yoga

Deze les is vooral gericht op ontspanning in je bekkenbodem gebied, je nek/kaken en schouders. Ontspanning van je bekkenbodem is erg belangrijk, dit helpt ook bij menstruatie klachten en tegen hoofdpijn. De maatschappij is vooral Yang, dus mannelijk gericht. Waardoor we wel eens vergeten om in onze vrouwelijke energie te blijven.

Met deze les leer je te richten op je vrouwelijke energie en deze weer te laten stromen, zodat je meer rust en ontspanning in je lichaam ervaart. Deze les is tevens geschikt voor vrouwen die graag zwanger willen worden.

Tiener Yoga

Deze les is speciaal ontwikkeld voor tieners om meer rust te brengen en stress te verminderen. Een hele fijne yoga les waarbij we Yin Yoga beoefenen maar ook Chakra Yoga aanbod komt. Yin Yoga zorgt ervoor dat je meer rust en ontspanning in je lichaam creëert, waardoor je makkelijker kan leren en plannen. Deze les is ook super fijn tijdens je PTA programma of examen.  De lessen zijn super relaxed waarbij we veel plezier hebben en ook gelachen wordt! Een fijn uurtje met Yoga Vriendinnen!